Файл статьи: PDF
DOI: 10.26170/2079-8717_2023_01_02
Аннотация: В статье кратко раскрывается история развития технического творчества школьников (ТТШ) в России с советского периода до наших дней; представлена система развития технического творчества детей и молодежи в СССР; показаны роль Министерства просвещения СССР и Академии педагогических наук (АПН) СССР в научно-техническом, технологическом и методологическом обосновании развития ТТШ; выделена значимость популяризации ТТШ через издание учебной и научной литературы; раскрыта важность подготовки руководителей технических кружков для общеобразовательных и внешкольных учреждений. В статье представлены некоторые причины спада деятельности ТТШ после распада СССР и в перестроечный период в РФ; показано активное возрождение ТТШ в современных условиях и выделены некоторые проблемы в развитии технического творчества детей и молодежи в современных условиях. Истории развития ТТШ посвящены не один десяток книг, диссертаций и другой литературы. В предлагаемой статье кратко рассматривается проблемы развития ТТШ в СССР, в период распада СССР, в эпоху перестройки и в современных условиях в России. Авторы исследуют позитивные идеи в развитии ТТШ в разные исторические периоды развития страны. Цель исследования – кратко представить развитие ТТШ в России; выделить идеи, которые не утратили своей актуальности сегодня; наметить перспективы дальнейших научных исследований по развитию технического творчества детей и молодежи в современных условиях. В исследовании применялись теоретические и эмпирические методы познания. Анализ развития ТТШ в СССР, его научно-методические, методологические и материально-технические особенности позволили выделить систему развития технического творчества детей и молодежи в СССР. Синтез фундаментальных исследований в развитии ТТШ позволил определить не только интерес детей и молодежи к техническому творчеству, но и развитие нравственных качеств личности в технической деятельности в СССР. Анализ некоторых статических данных показал бурное развитие технических кружков и технической самодеятельности детей в СССР. Анализ практического опыта подготовки руководителей технических кружков в педагогическом вузе показывает возможности его применения в современных условиях. Некоторые статистические данные позволили определить причины спада развития технического творчества детей и молодежи в период распада СССР и в период перестройки. Анализ современных нормативных документов и опыта работы технических кружков показывает возрождение технического творчества детей и молодежи в современных условиях с использованием информационных и цифровых технологий.
Ключевые слова: техническое творчество; школьники; образовательные учреждения; учреждения дополнительного образования; технические кружки; образовательные программы; методические рекомендации; информационные технологии; цифровые технологии
Abstract: The article briefly reveals the history of the development of technical creativity schoolchildren (TCS) in Russia from the Soviet period to the present day; the system of development of technical creativity of children and youth in the USSR is presented; the role of the Ministry of Education of the USSR and the Academy of Pedagogical Sciences (APS) of the USSR in the scientific, technical, technological and methodological substantiation of the development of TCS is shown; highlighted the importance of popularizing the TCS through the publication of educational and scientific literature; the importance of training leaders of technical circles for general educational and out-of-school institutions is revealed. The article presents some reasons for the decline in the activity of TCS after the collapse of the USSR and during the perestroika period in the Russian Federation; the active revival of TCS in modern conditions is shown and some problems in the development of technical creativity of children and youth in modern conditions are highlighted. More than a dozen books, dissertations and other literature are devoted to the history of the development of TCS. The proposed article briefly examines the problems of the development of TCS in the USSR, during the collapse of the USSR, in the era of perestroika and in modern conditions in Russia. The authors explore positive ideas in the development of TCS in different historical periods of the country’s development. The purpose of the study is to briefly present the development of TCS in Russia; highlight ideas that have not lost their relevance today; outline the prospects for further scientific research on the development of technical creativity of children and youth in modern conditions. The study used theoretical and empirical methods of cognition. An analysis of the development of TCS in the USSR, its scientific, methodological, methodological and material and technical features made it possible to identify a system for the development of technical creativity of children and youth in the USSR. The synthesis of fundamental research in the development of TCS made it possible to determine not only the interest of children and youth in technical creativity, but also the development of the moral qualities of a person in technical activity in the USSR. Analysis of some static data showed the rapid development of technical circles and technical amateur performances of children in the USSR. An analysis of the practical experience of training leaders of technical circles in a pedagogical university shows the possibilities of its application in modern conditions. Some statistical data made it possible to determine the reasons for the decline in the development of technical creativity in children and youth during the collapse of the USSR and during the period of perestroika. An analysis of modern regulatory documents and the work experience of technical circles shows the revival of the technical creativity of children and youth in modern conditions with the use of information and digital technologies.
Key words: technical creativity; pupils; educational institutions; institutions of additional education; technical circles; educational programs; guidelines; information Technology; digital technologies

Для цитирования:

Перекальский, И. Н. Техническое творчество школьников: из прошлого в будущее / И. Н. Перекальский, М. А. Галагузова, Б. М. Игошев. – Текст : непосредственный // Pedagogical Education in Russia. – 2023. – №1. – С. 15-21. DOI 10.26170/2079-8717_2023_01_02.

For citation

Perekalsky, I. N., Galaguzova, M. A., Igoshev, B. M. (2023). Technical Creativity of Schoolchildren: From the Past to the Future // Pedagogical Education in Russia. – 2023. – №1. – P. 15-21. DOI 10.26170/2079-8717_2023_01_02.