Файл статьи: PDF
Аннотация: В настоящее время эффективность цифровой трансформации образования лежит в плоскости обеспечительных мер позитивной киберсоциализации обучающегося вуза в период профессиональной подготовки. Актуализация заявленной проблематики обусловлена состоянием цифрового образовательного пространства, определяющим развитие обучающегося в отсутствии явлений, дегуманизирующих движение и деформирующих результаты такого развития. Цель исследования – определение психолого-педагогических условий киберсоциализации обучающегося вуза в процессе цифровой трансформации образования. В процессе исследования выполнен анализ психолого-педагогических источников по данному направлению, применен личный опыт авторов в выявлении педагогических условий киберсоциализации обучающегося вуза в процессе цифровой трансформации образования и апробации их в практике профессиональной подготовки с использованием методов анализа, систематизации, обобщения, опроса, статистики. Научная новизна исследования заключается в определении компонентов и функций киберсоциализации обучающегося вуза в процессе цифровой трансформации образования как качества личности, основанного на структурах самосознания и мотивационно-потребностной сферы, выступающее регулятором самоконтроля и самореализации в освоении цифрового образовательного пространства и продуктивной совместной деятельности с другими людьми в реальном образовательном социуме; выявлены психолого-педагогические условия, обеспечивающие ее эффективность. Практическая и теоретическая значимость исследования состоит во введении дефиниции «киберсоциализация обучающегося вуза в процессе цифровой трансформации образования», что аккумулирует базу терминологического поля педагогической теории; в представлении психолого-педагогических условий. Результатом нашего исследования стало определение понятия «киберсоциализация обучающегося вуза в процессе цифровой трансформации образования», выделена структура, обозначены функции, выявлены уровни и разработаны психолого-педагогические условия ее эффективной реализации. Апробация психолого-педагогических условий киберсоциализации обучающегося вуза показала их эффективность.
Ключевые слова: высшие учебные заведения; цифровизация образования; цифровые технологии; цифровая образовательная среда; студенты; киберсоциализация; цифровая трансформация образования; психолого-педагогические условия
Abstract: Currently, the effectiveness of the digital transformation of education lies in the plane of protective measures for the positive cybersocialization of a university student during the period of professional training. The actualization of the stated issues is due to the state of the digital educational space, which determines the development of the educator in the absence of phenomena that dehumanize movement and deform the results of such development. The purpose of the study is to determine the psychological and pedagogical conditions of cybersocialization of a university student in the process of digital transformation of education. In the course of the research, the analysis of psychological and pedagogical sources in this area was carried out, the personal experience of the authors was applied in identifying the pedagogical conditions of cybersocialization of a university student in the process of digital transformation of education and testing them in the practice of vocational training using methods of analysis, systematization, generalization, survey, statistics. The scientific novelty of the study is to determine the components and functions of cybersocialization of a university student in the process of digital transformation of education as a personality quality based on the structures of self-awareness and motivational need sphere, acting as a regulator of self-control and self-realization in the development of digital educational space and productive joint activities with other people in a real educational society; psychological and pedagogical conditions that ensure its effectiveness. The practical and theoretical significance of the study consists in the introduction of the definition of “cybersocialization of a university student in the process of digital transformation of education”, which accumulates the base of the terminological field of pedagogical theory; in the presentation of psychological and pedagogical conditions. The result of our research was the definition of the concept of “cybersocialization of a university student in the process of digital transformation of education”, the structure is highlighted, functions are designated, levels are identified and psychological and pedagogical conditions for its effective implementation are developed. The approbation of the psychological and pedagogical conditions of cybersocialization of a university student has shown their effectiveness.
Key words: higher education institutions; digitalization of education; digital technologies; digital educational environment; students; cybersocialization; digital transformation of education; psychological and pedagogical conditions

Для цитирования:

Волынкина, Н. В. Психолого-педагогические условия киберсоциализации обучающегося вуза в процессе цифровой трансформации образования / Н. В. Волынкина, Е. Н. Герасимова, Н. А. Гнездилова, Т. А. Щучка. – Текст : непосредственный // Pedagogical Education in Russia. – 2024. – №6. – С. 35-41.

For citation

Volynkina, N. V., Gerasimova, E. N., Gnezdilova, N. A., Shchuchka, T. A. (2024). Psychological and Pedagogical Conditions of Cybersocialization of a University Student in the Process of Digital Transformation of Education // Pedagogical Education in Russia. – 2024. – №6. – P. 35-41.