Файл статьи: PDF
Аннотация: Материалом исследования являются теоретические и эмпирические наблюдения по проблеме: как осуществить организационно-педагогическое сопровождение готовности педагога и учащихся к инженерному осмысливанию стандартных задач по физике. Анализ актуальных научных источников позволил расширить идеи формирования готовности к творческой деятельности учащихся и проанализировать с учетом критериев диагностики выбора учащимися перехода от познавательного к инженерному. Целью исследования, в отличие от элективных курсов по физике и способов управления познавательной деятельностью учащихся для предпрофильной подготовки, является анализ профессиональной педагогической компетентности для готовности педагога к инженерному подходу в обучении физике, а также формулирование критериев диагностики такой готовности. В плане методологического подхода использованы понятие инновационного мышления, метод проектов, потенциальные возможности этих методов для инженерного образования. С позиции актуализации требований к профессиональной педагогической деятельности конкретизировано понятие педагогической многомерности. Теоретическая значимость исследования состоит в создании образовательного ресурса, обеспечивающего инженерный подход у школьников на основе решения задач по физике для целенаправленной мотивации выбора будущей профессии. Совокупность требований, предъявляемых к современному педагогу, включает новые подходы к знанию собственно предметной области в профессиональной деятельности, направленной на усиление технологического развития РФ. Для этого предложено использовать в качестве основы триаду необходимых компетентностей в смежных физике областях знаний, а именно: как открыто физическое явление, как использовано в настоящее время и каковы перспективы его использования в будущем и пути его преобразования для обеспечения технологического прорыва (рывка). Это позволяет формировать личность будущего технического специалиста как многомерного инженера-профессионала внедренческого типа. В качестве модели обеспечения инженерного подхода в процессе обучения использован анализ опытов Штерна по определению скорости газовых молекул.
Ключевые слова: профессиональные триады обучения; подготовка инженеров; инженеры; профессиональные компетенции; междисциплинарность; физика; методика преподавания физики; методика физики в вузе
Abstract: The study is based on theoretical and empirical observations on the problem how to organize pedagogical support for the teacher and students to be ready for engineering understanding of standard tasks in physics. The analysis of relevant scientific sources has broadened the basic ideas of readiness for activity and was considered in connection with the diagnostic criteria to students’ choice of the conditions for a shift from a cognitive to an engineering approach. This corresponds to modern practice of professional pedagogical education and technological breakthrough of Russia. Unlike elective courses in physics and methods of managing the cognitive activity of students in the conditions of pre-profile training, the aim of the study is to analyze pedagogical approaches to defining the concept of professional pedagogical competence in order to update the current conditions of a teacher’s readiness for an engineering approach in teaching physics, as well as to formulate criteria for diagnosing readiness at the level requirements for a teacher. In terms of the methodological approach, the concept of innovative thinking, the project method, i.e. potential possibilities of this method for engineering education are used. The study identified analytical and practical approaches in order to update the trends in the development of the system of professional training of future physics teachers within the framework of modern technological principles for the development of Russia. In terms of updating the requirements for professional pedagogy, the concept of pedagogical multidimensionality is specified. The theoretical significance of the study lies in the creation of an educational resource that provides an engineering approach for schoolchildren based on solving problems in physics in order to purposefully motivate them to choose a future profession. A collection of requirements for a modern teacher includes new approaches to knowledge of the subject area itself in professional activity, aimed to improving technological development of the Russian Federation. It is suggested to use a triad of sufficient competencies in related fields of knowledge as a basis, namely, as a manifestly physical phenomenon, its current usage, the prospects for its use in the future and the ways of its transformation to provide a technological breakthrough. This would form the personality of the future technical specialist as a multi-dimensional professional engineer of the embedded type. An analysis of Stern’s experiments on determining the velocity of gas molecules was used in the training as a model for providing an engineering approach.
Key words: professional learning triads; training of engineers; engineers; professional competencies; interdisciplinarity; physics; methods of teaching physics; physics methodology at the university

Для цитирования:

Ларионов, В. В. Готовность педагога обеспечить инженерный подход при обучении физике: технологические аспекты / В. В. Ларионов, А. А. Нерода. – Текст : непосредственный // Pedagogical Education in Russia. – 2022. – №4. – С. 154-163.

For citation

Larionov, V. V., Neroda, A. A. (2022). Teacher Readiness to Provide an Engineering Approach to Teaching Physics: Technological Aspects // Pedagogical Education in Russia. – 2022. – №4. – P. 154-163.