Рубрика: ИСТОРИЯ ОБРАЗОВАНИЯ
Файл статьи: PDF
Аннотация: В статье представлены результаты исследования генезиса понятия «методика» в дошкольной педагогике. Актуальность темы определяется тем, что данная проблема не стала предметом специального осмысления в историко-педагогических исследованиях. Целью явилось изучение генезиса понятия «методика» в период зарождения и развития отечественной дошкольной педагогики. Для достижения цели применялись теоретические методы – анализ, синтез, сравнение, обобщение, классификация и историко-педагогические – актуализация проблемы, изучение историко-педагогических источников, историческая периодизация. Материалами для получения данных служили опубликованные источники (нормативные документы, монографии, издания периодической печати, учебные и методические пособия) и неопубликованные (рукописи диссертаций, авторефераты). Хронологические рамки исследования определяются 1860-ми – 1940-ми гг. Установлено, что на развитие понятия оказывали влияние различные факторы: политические, социально-экономические и научные. В хронологических рамках исследования выделены три этапа: зарождения (1860-е – 1917-й гг.), становления (1917-й – 1934-й гг.) и развития (1934-й – 1940-е гг.). Показателями развития понятия «методика» явились увеличение его объема, изменение содержания и появление новых значений, которые прошли путь от совокупности методов, средств и приемов, предписаний и описания последовательности решения задач воспитания и обучения детей до самостоятельных отраслей дошкольной педагогики. Полученные результаты обогащают научные знания о методике дошкольного воспитания и могут быть использованы в теоретических и прикладных исследованиях, предметом которых является методика воспитания и обучения, в проектировании образовательных программ и образовательной деятельности дошкольных образовательных организаций, а также в содержании учебной дисциплины «История дошкольной педагогики».
Ключевые слова: методика дошкольного воспитания; дошкольная дидактика; дошкольная педагогика; дошкольное образование; общественное дошкольное воспитание; понятийный аппарат
Abstract: The article presents the results of a study of the genesis of the concept of “methodology” in preschool pedagogy. The relevance of the topic is determined by the fact that this problem has not become the subject of special understanding in historical and pedagogical research. The goal was to study the genesis of the concept of “methodology” during the period of origin and development of domestic preschool pedagogy. To achieve the goal, theoretical methods were used – analysis, synthesis, comparison, generalization, classification and historical and pedagogical – updating the problem, studying historical and pedagogical sources, historical periodization. The materials for obtaining data were published sources (regulatory documents, monographs, periodicals, educational and methodological manuals) and unpublished (manuscripts of dissertations, abstracts). The chronological scope of the study is determined by the 1860–1940. It has been established that the development of the concept was influenced by various factors: political, socio-economic and scientific. Within the chronological framework of the study, three stages are distinguished: origin (1860–1917), formation (1917–1934) and development (1934–1940). Indicators of the development of the concept of “methodology” were an increase in its volume, changes in content and the emergence of new meanings, which have gone from a set of methods, means and techniques, instructions and descriptions of the sequence of solving problems in raising and teaching children to independent branches of preschool pedagogy. The results obtained enrich scientific knowledge about the methodology of preschool education and can be used in theoretical and applied research, the subject of which is the methodology of education and training, in the design of educational programs and educational activities of preschool educational organizations, as well as in the content of the academic discipline “History of Preschool Pedagogy”.
Key words: preschool education methodology; preschool didactics; preschool pedagogy; preschool education; public preschool education; conceptual apparatus

Для цитирования:

Боденова, О. В. Генезис понятия «методика» в дошкольной педагогике / О. В. Боденова, Л. М. Волобуева. – Текст : непосредственный // Pedagogical Education in Russia. – 2024. – №4. – С. 10-21.

For citation

Bodenova, O. V., Volobueva, L. M. (2024). Genesis of the Concept “Methodology” in Preschool Pedagogy // Pedagogical Education in Russia. – 2024. – №4. – P. 10-21.