Файл статьи: PDF
DOI: 10.26170/2079-8717_2022_06_18
Аннотация: В статье рассматривается эффективность применения элементов и приемов нейролингвистического программирования как результат развития иноязычных лексических умений обучающихся среднего профессионального образования при обучении английскому языку. На основе анализа методической литературы, научных работ из области нейролингвистики сформулированы принципы нейролингвистического программирования (субъективности, постоянной изменяемости мировоззрения человека в силу изменения его сознания); выявлены элементы нейролингвистического программирования (личностный подход в обучении, учет педагогом ведущих каналов получения информации обучающимся, учет значимых для обучающихся убеждений при предъявлении учебного материала, предъявление и следование четкому плану занятий и критериев оценивания учебных достижений обучающихся); приемы нейролингвистического программирования (определение и учет в образовательном процессе типа мотивации обучающегося, его ведущего канала получения информации, построение занятия по теме на основе «маршрута движения», критериев оценивания ответов обучающихся, «якорение» студента; основанность на психофизических особенностях обучающихся среднего профессионального образования, актуальных примерах и опорных сигналах); уточнено понятие нейролингвистического программирования; определены трудности в обучении лексике иностранного языка обучающихся первого курса среднего профессионального образования, классифицированы способы их преодоления. Выделены критерии оценивания уровня развития иноязычных лексических умений обучающихся (высокий, средний, низкий). С учетом классификации способов снятия трудностей в обучении лексике иностранного языка предложены варианты индивидуального маршрута преодоления трудностей студента. Предложенные теоретические и практические разработки предлагается применять в целях повышения уровня развития иноязычных лексических умений обучающихся.
Ключевые слова: нейролингвистическое программирование; нейролингвистика; английский язык; методика преподавания английского языка; приемы нейролингвистического программирования; иноязычные лексические умения; критерии оценивания; педагогическая диагностика; элементы нейролингвистического программирования; средние профессиональные учебные заведения
Abstract: The article discusses the effectiveness of the elements and techniques of neurolinguistic programming as a result of the development of lexical skills of students of secondary vocational education in English classes. Based on the analysis of methodological literature, scientific works from the field of neurolinguistics, the principles of neurolinguistic programming (subjectivity, constant changeability of a person’s worldview due to a change in his consciousness) are formulated; elements of neurolinguistic programming (personal approach in teaching, taking into account by the teacher the leading channels for obtaining information for students, taking into account the beliefs that are significant for students when presenting educational material, presenting and following a clear lesson plan and criteria for evaluating students’ answers); methods of neurolinguistic programming (determining and taking into account in the educational process the type of motivation of the student, his leading channel for obtaining information, building a lesson on the topic based on the “route of movement”, criteria for evaluating the answers of students, “anchoring” the student; based on the psychophysical characteristics of students of secondary vocational education, relevant examples and reference signals); clarified the concept of neurolinguistic programming; Difficulties in teaching the vocabulary of a foreign language to first-year students of secondary vocational education are identified, ways to overcome them are classified. Criteria for assessing the level of development of students' lexical skills (high, medium, low) are singled out. Taking into account the classification of ways to relieve difficulties in teaching the vocabulary of a foreign language, options for an individual route for overcoming the difficulties of a student are proposed. The proposed theoretical and practical developments are proposed to be applied in order to increase the level of development of students’ lexical skills.
Key words: neurolinguistic programming; neurolinguistics; English; methods of teaching English; techniques of neurolinguistic programming; foreign language lexical skills; evaluation criteria; pedagogical diagnostics; elements of neurolinguistic programming; secondary vocational schools

Для цитирования:

Сергеева, Н. Н. Эффективность приемов нейролингвистического программирования при обучении английскому языку / Н. Н. Сергеева, Н. В. Потапова. – Текст : непосредственный // Педагогическое образование в России. – 2022. – №6. – С. 138-146. DOI 10.26170/2079-8717_2022_06_18.

For citation

Sergeeva, N. N., Potapova, N. V. (2022). Efficiency of Neurolinguistic Programming Techniques in English Lessons // Pedagogical Education in Russia. – 2022. – №6. – P. 138-146. DOI 10.26170/2079-8717_2022_06_18.

Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.