Файл статьи: PDF
Аннотация: Актуальность применения в образовании сквозных цифровых технологий, к которым относится искусственный интеллект, нейросети, робототехника, обусловлена технологизацией всех сфер деятельности в условиях цифровой трансформации. Неотъемлемой частью процесса научно-методического сопровождения педагогов сегодня становится дополнительное профессиональное образование в области сквозных цифровых технологий. Цель статьи – теоретическое обоснование потенциала сквозных цифровых технологий в научно-методическом сопровождении педагогов для развития их способностей к обучению и воспитанию в цифровой среде. Новизна исследования состоит в определении возможностей использования инструментов массовых открытых онлайн-курсов в организации научно-методического сопровождения педагогов в условиях цифровой трансформации образования, для чего был проведен теоретический анализ отечественного и зарубежного опыта применения цифровых технологий в образовательных процессах, включая обучение на основе искусственного интеллекта и обработку больших данных. В статье представлен опыт разработки в Мининском университете курсов повышения квалификации для педагогических работников в области сквозных цифровых технологий, которые представляют собой практические онлайн-курсы, содержащие сведения об искусственном интеллекте и нейросетях, робототехнике и раскрывающие способы их внедрения в учебную программу для повышения эффективности преподавания, индивидуализации образования и создания интерактивных и захватывающих учебных материалов.
Ключевые слова: искусственный интеллект; нейросети; педагогические кадры; научно-методическое сопровождение; робототехника; сквозные цифровые технологии; цифровизация образования; цифровая образовательная среда; онлайн-курсы; повышение квалификации; курсы повышения квалификации
Abstract: The relevance of the use of end-to-end digital technologies in education, which include artificial intelligence, neural networks, and robotics, is due to the technologization of all spheres of activity in the context of digital transformation. Additional professional education in the field of end-to-end digital technologies is becoming an integral part of the process of scientific and methodological support for teachers today. The purpose of the article is a theoretical substantiation of the potential of end-to-end digital technologies in the scientific and methodological support of teachers for the development of their abilities to learn and educate in a digital environment. The novelty of the research consists in determining the possibilities of using massive open online course tools in the organization of scientific and methodological support for teachers in the context of digital transformation of education, for which a theoretical analysis of domestic and foreign experience in the use of digital technologies in educational processes, including artificial intelligence-based learning and big data processing, was carried out. The article presents the experience of developing advanced training courses for teachers at Minin University in the field of end-to-end digital technologies, which are practical online courses containing information about artificial intelligence and neural networks, robotics and revealing how they are implemented into the curriculum to improve the effectiveness of teaching, individualize education and create interactive and exciting educational materials. The authors refer to the main effects of organizing scientific and methodological support for teachers in their development of end-to-end digital technologies: mastering methods of using artificial intelligence, educational robotics in modern digital pedagogy to personalize education and create a “smart school”; mastering techniques for using artificial intelligence applications in their professional activities, including project activities, group work, elective courses and educational events.
Key words: artificial intelligence; neural networks; teaching staff; scientific and methodological support; robotics; end-to-end digital technologies; digitalization of education; digital educational environment; online courses; advanced training; advanced training courses

Для цитирования:

Игнатьева, Г. А. Сквозные технологии научно-методического сопровождения педагогов в условиях цифровой трансформации образования / Г. А. Игнатьева, А. В. Поначугин. – Текст : непосредственный // Педагогическое образование в России. – 2024. – №4. – С. 63-73.

For citation

Ignatieva, G. A., Ponachugin, A. V. (2024). End-to-End Technologies of Scientific and Methodological Support of Teachers in the Context of Digital Transformation of Education // Pedagogical Education in Russia. – 2024. – №4. – P. 63-73.

Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.