Файл статьи: PDF
Аннотация: Актуальность рассматриваемой в статье проблемы обусловлена интеграционными процессами, происходящими в образовательной сфере России и Китая, стремлением китайских студентов к обучению в высших учебных заведениях России. Такая тенденция отмечается во всех областях высшего образования, в том числе и в музыкальном образовании. В статье анализируются особенности вокальной подготовки китайских студентов-магистрантов, раскрываются причины возникновения у них трудностей в процессе обучения по программе «Вокальное искусство» в российских музыкальных вузах. Доказывается, что устранению трудностей в обучении будет способствовать культурологический подход, позволяющий студентам-магистрантам ощутить себя в позиции субъекта культуры, способного к самовыражению и развитию при обучении пению. Цель статьи: раскрыть содержание культурологического подхода, способствующего устранению трудностей в вокальной подготовке китайских студентов-магистрантов в российских музыкальных вузах. В статье использовались такие методы исследования, как изучение и анализ литературы российских и китайских авторов, рассматривающих вопрос адаптации иностранных студентов к условиям обучения в российских вузах. Был проведен сравнительный анализ учебных планов магистратуры Уральской государственной консерватории им. М. П. Мусоргского и Чанчуньского педагогического университета, выявлен междисциплинарный характер магистерской программы «Вокальное искусство» названной консерватории. Кроме того, выделяются причины возникновения трудностей в вокальной подготовке китайских студентов в российских вузах. Научная новизна состоит в выделении и обосновании в рамках культурологического подхода разновидностей адаптаций по устранению трудностей в вокальной подготовке студентов-магистрантов в российских музыкальных вузах: культурная, образовательная (академическая), социально-коммуникативная адаптация, и соответствующих им методов, способствующих реализации культурного контекста в процессе работы над вокальным произведением. Практическая значимость результатов исследования состоит в том, что авторами предложены рекомендации по решению задачи устранения трудностей в адаптации китайских студентов-магистрантов к обучению в российских университетах: подготовительные курсы для китайских абитуриентов с целью освоения русского языка; вводные семинары, характеризующие образовательные программы магистратуры и содержание предстоящей учебной деятельности, раскрывающие традиции и социокультурные особенности высшего музыкального образования в России.
Ключевые слова: культурологический подход; музыкальное образование; методика преподавания музыки; методика музыки в вузе; образовательный процесс; вокальное искусство; вокальная подготовка; музыкальные вузы; китайские студенты; социокультурная адаптация; академическая адаптация
Abstract: The relevance of the problem considered in the article is due to the integration processes taking place in the educational sphere of Russia and China, the desire of Chinese students to study at higher educational institutions of Russia. This trend is observed in all areas of higher education, including music. The article analyzes the features of vocal training of Chinese master’s students, reveals the reasons for their difficulties in the process of studying under the program “Vocal Art” in Russian music universities. It is proved that the elimination of difficulties in learning will be facilitated by relying on the cultural approach, allowing master’s students to feel themselves in the educational process in the position of a subject of culture, capable of self-expression and development in culture in the process of vocal training. The purpose of the article: to substantiate the cultural approach as a methodological basis for determining actions to eliminate difficulties in the vocal training of Chinese master’s students in Russian music universities. The article used such research methods as the study and analysis of the literature of Russian and Chinese authors considering the issue of adaptation of foreign students to the conditions of study in Russian universities. A comparative analysis of the curricula of the master’s degree programs of the M. P. Mussorgsky Ural State Conservatory and Changchun Normal University was conducted, and the interdisciplinary nature of the master’s program “Vocal Art” of the Ural State Conservatory, its diversity, and multi-directional training were revealed, which is what attracts Chinese students to the Russian music university. The article highlights the causes of difficulties in vocal training of Chinese students at Russian universities. The scientific novelty consists in identifying and substantiating, within the framework of the cultural studies approach, the varieties of adaptations to eliminate difficulties in vocal training of master’s students at Russian music universities: cultural, educational (academic), social and communicative adaptation, and the corresponding methods aimed at creating a cultural context in the process of working on a vocal piece, developing the ability to build reasoned statements about a piece in the process of understanding and presenting it in a figurative form, interaction in the process of mastering the vocal skills of academic singing. The practical significance of the research results is that the authors offer recommendations for solving the problem of eliminating difficulties in vocal training of Chinese master’s students studying at Russian universities based on the cultural studies approach: preparatory courses for Chinese applicants in order to master the Russian language; introductory seminars characterizing the educational programs of the master’s degree and the content of upcoming educational activities, revealing the traditions and socio-cultural characteristics of higher music education in Russia.
Key words: cultural approach; music education; methods of teaching music; methods of music in higher education; educational process; vocal art; vocal training; music universities; Chinese students; socio-cultural adaptation; academic adaptation

Для цитирования:

Хэ, Чан. Культурологический подход в вокальной подготовке китайских студентов в музыкальных вузах России / Хэ Чан, У Чуньлинь, Л. В. Ясинских. – Текст : непосредственный // Педагогическое образование в России. – 2024. – №6. – С. 232-239.

For citation

He, Chang, Wu, Chunlin, Yasinskikh, L. V. (2024). Cultural Approach to Vocal Training of Chinese Students in Music Universities of Russia // Pedagogical Education in Russia. – 2024. – №6. – P. 232-239.

Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.