Рубрика: ИСТОРИЯ ОБРАЗОВАНИЯ
Файл статьи: PDF
Аннотация: В настоящей статье рассматривается становление и развитие учебника физики в России как модели развития методики обучения физике в историческом времени. С этой целью представлен анализ понятия методической системы обучения физике, рассмотрены понятия авторской методической системы обучения и ядра авторской методической системы обучения физике, в качестве которого выступает учебник физики. В работе также вводится представление об обобщенной методической системе обучения и ведущем учебнике физики, который наиболее полно отражает ядро обобщенной методической системы обучения физике в данное историческое время, а эволюцию методики обучения физики предлагается рассматривать с позиции смены при историческом развитии одного ведущего учебника физики другим; приведены примеры ведущих учебников физики. В виде трех обобщающих схем «Учебник физики и методическая системы обучения в их историческом развитии», «Дифференциация учебника физики и развитие школы в России», «Дифференциация учебника физики и развитие методики обучения физике» представлено становление учебника физики и развитие методики обучения физике в России. Данные три схемы определяют модель развития методики физики; в заключении статьи указаны возможные пути верификации предложенной модели
Ключевые слова: физика; методика обучения физике; методические системы обучения; учебники физики; модели обучения; дифференциация учебников; история российского образования
Abstract: In the article, it is discussed the becoming and development of a physics textbook in Russia as a model for the development of methods for teaching physics through the historical time. For this purpose, an analysis of the concept of a methodological system of teaching physics is presented, the concepts of the author’s methodological system of teaching and the core of the author’s methodological system of teaching physics, which is a physics textbook, are considered. The paper also introduces the idea of a generalised methodological system of teaching and the leading physics textbook, which most fully reflects the core of the generalized methodological system of teaching physics at a given historical time. It is proposed to consider the evolution of the method of teaching physics from the position of change, at a historical time, of one leading physics textbook by another; examples of leading physics textbooks are given. In the form of three generalised schemes “Textbook of physics and methodological systems of teaching in their historical development”, “Differentiation of the textbook of physics and development of the school in Russia”, “Differentiation of the textbook of physics and development of methods of teaching physics” the formation of the textbook of physics is presented as well as the development of methods of teaching physics in Russia. These three schemes determine the model for the development of the methods of physics; in the conclusion of the article, possible ways of verifying the proposed model are given
Key words: physics; physics teaching methodology; methodical systems of education; physics textbooks; learning models; differentiation of textbooks; history of Russian education

Для цитирования:

Бражников, М. А. Становление и развитие методики обучения физике в России в XVIII – начале ХХ веков / М. А. Бражников. – Текст : непосредственный // Педагогическое образование в России. – 2023. – №3. – С. 8-20.

For citation

Brazhnikov, M. A. (2023). The Becoming and Development of the Method of Teaching Physics in Russia in the 18th – Early 20th Centuries // Pedagogical Education in Russia. – 2023. – №3. – P. 8-20.

Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.