Файл статьи: PDF
Аннотация: В статье затрагивается проблема формирования образа страны изучаемого языка в учебниках национального языка. Предпринимается попытка на материале учебников, изданных в Великобритании, выявить методологические принципы отбора материала о языке, национальной культуре, заложенные авторами-составителями данных учебников. Цель исследования: на основании предложенных различными авторами принципов отбора страноведческой информации сформировать актуальную структуру принципов отбора лингвострановедческого и лингвокультурного материала о стране изучаемого языка в рамках межкультурной лингводидактической имагологии. Основными методами исследования выступают наблюдение, описание, анализ, синтез и сопоставление. Принцип коммуникативности выделяется как ведущий при отборе страноведческого материала в рамках межкультурной лингводидактической имагологии. Отмечается важность ситуативности, наглядности, проблемности и новизны материала. Автор дает обобщенную характеристику принципа построения исторического нарратива и связанных с ним требований. Значительное внимание уделяется принципу культуросообразности, утверждающему ценностный смысл и ценностную значимость содержания, отсутствие искаженных культуроведческих представлений о стране изучаемого языка, важность наличия социокультурного комментария, сочетание традиционного и актуального. Исследование выполнено на материале УМК Across cultures, New English File, New Headway, Survival English, приведены наиболее позитивные примеры реализации принципов отбора материала наравне с неудачными решениями авторов.
Ключевые слова: принципы отбора информации; учебники; учебная информация; лингвострановедение; лингвокультурология; межкультурная лингводидактическая имагология; социокультурный подход; поликультурность; образ страны; образ России
Abstract: The article touches upon the problem of image of the country of the studied language formation in national language textbooks. On the basis of textbooks published in the UK an attempt is made to identify the methodological principles of language and cultural material selection, laid down by the authors of these textbooks. The purpose of the study: on the basis of country-specific information selection principles, proposed by various authors, to form an up-to-date structure of principles of linguistic-cultural material selection about the country of the studied language within the framework of intercultural linguodidactic imagology. The main research methods are observation, description, analysis, synthesis and comparison. The communicative principle stands out as the leading one in the selection of country-specific material within the framework of intercultural linguodidactic imagology. The importance of situativeness, clarity, problem-centered studies and novelty of the material is noted. The author gives a generalized description of the principle of constructing a historical narrative and related requirements. Considerable attention is paid to the principle of cultural conformity, which asserts the value sense and value significance of the content, the absence of distorted cultural views about the country of the studied language, the importance of having a socio-cultural commentary, a combination of traditional and relevant information. The study was carried out on the material of the UMC Across cultures, New English File, New Headway, Survival English, the most positive examples of the above mentioned principles implementation, along with the unsuccessful decisions of the authors, are given.
Key words: principles of information selection; textbooks; educational information; linguistic and cultural studies; linguoculturology; intercultural linguodidactic imagology; sociocultural approach; multiculturalism; the image of the country; image of Russia

Для цитирования:

Миков, В. Ю. Принципы отбора лингвострановедческой и лингвокультурной информации о стране изучаемого языка в рамках межкультурной лингводидактической имагологии / В. Ю. Миков. – Текст : непосредственный // Педагогическое образование в России. – 2022. – №2 . – С. 53-61.

For citation

Mikov, V. Yu. (2022). The Principles of Linguistic and Cultural Information Selection about the Country of the Studied Language within the Framework of Intercultural Linguodidactic Imagology // Pedagogical Education in Russia. – 2022. – №2 . – P. 53-61.

Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.