Файл статьи: PDF
Аннотация: Проблема исследования. Профессиональная речевая культура является внутренним психологическим образованием субъекта познания. Каким образом происходит формирование профессиональной речевой культуры? Какие теоретические контексты обусловливают этот процесс? Каким образом профессиональная речевая культура влияет на речевой поступок? Цель статьи – рассмотреть теоретические контексты формирования понятия «профессиональная речевая культура». Методологической основой исследования является концепция контекстного образования А. А. Вербицкого. На основе теоретико-методологического анализа отечественных и зарубежных исследований выявляются теоретические контексты, обусловливающие формирование профессиональной речевой культуры, речевого поступка субъекта познания в профессиональной деятельности. Основные результаты. Представленная статья является развитием концепции контекстного образования. В статье анализируются теоретические контексты формирования понятия «профессиональная речевая культура» субъекта познания: профессиональная культура, профессиональная картина мира, профессиональная языковая личность, речевая профессиональная культура. Теоретическая значимость результатов работы заключается в описании понятия «профессиональная речевая культура», которое является элементом системы, интегрирующей взаимосвязанные и взаимообусловленные компоненты, обеспечивающие становление профессиональной речевой культуры субъекта познания, определяющей репертуар речевых поступков, направленных на другого. Практическая значимость – в понимании содержательной наполненности понятия «профессиональная речевая культура» через теоретические контексты профессиональной культуры (профессиональная картина мира, профессиональная языковая личность, речевая профессиональная культура), которая, проецируясь на профессиональное действие на практике, интегрируя предметный, социальный, морально-нравственный контекст будущей профессиональной деятельности, преобразует это действие в поступок.
Ключевые слова: субъект познания; внешние контексты; внутренние контексты; профессиональная речевая культура; теоретические контексты; речевые поступки; речевая деятельность; языковая личность; репертуар речевых поступков; культура речи
Abstract: Professional speech culture is the internal psychological education of the person in the process of cognition. How does the formation of a professional speech culture take place? What theoretical contexts (layers) determine this process? How does professional speech culture affect a speech act? The purpose of the article is to consider the theoretical contexts of the formation of the concept of “professional speech culture”. The methodological basis of the research is the concept of contextual education by A. A. Verbitsky. Based on the theoretical and methodological analysis of domestic and foreign studies, the theoretical contexts are identified that determine the formation of professional speech culture, which determines a speech act of the person in the process of cognition in professional activity. Main results. The presented article is a development of the concept of contextual education. The article analyzes the contexts of the professional speech culture of the person in the process of cognition: professional culture, professional picture of the world, professional linguistic personality, speech professional culture. The theoretical significance of the results of the work lies in the description of the concept of “professional speech culture” as a concept that is an element of a system that integrates interrelated and interdependent components that ensure the formation of a professional speech culture of the person in the process of cognition, which determines the repertoire of speech acts aimed at another. Practical significance is in understanding the content of the concept of “professional speech culture” through the theoretical contexts of professional culture (professional worldview, professional linguistic personality, speech professional culture), which, projected onto professional action in practice in the process of mastering professional activity, integrating subject, social, moral and the moral context of future professional activity transforms this action into an act.
Key words: subject of knowledge; external contexts; internal contexts; professional speech culture; theoretical contexts; speech actions; speech activity; linguistic personality; repertoire of speech acts; a culture of speech

Для цитирования:

Жукова, Н. В. Теоретические контексты формирования профессиональной речевой культуры / Н. В. Жукова, Т. С. Вершинина. – Текст : непосредственный // Педагогическое образование в России. – 2022. – №3. – С. 179-190.

For citation

Zhukova, N. V., Vershinina, T. S. (2022). Theoretical Contexts of the Formation of Professional Speech Culture // Pedagogical Education in Russia. – 2022. – №3. – P. 179-190.

Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.