Рубрика: ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
Файл статьи: PDF
Аннотация: В статье рассмотрены педагогические особенности развития профессионально-ценностных ориентаций студентов в педагогических вузах России и Китая. Проблема исследования заключается в том, что в современных условиях одним из серьезных требований к педагогам выступают развитые профессионально-ценностные ориентации, которые предопределяют успех и качество их профессиональной деятельности при недостаточно сформированной правовой базе, в опоре на которую развиваются профессионально-ценностные ориентации в педагогических вузах России. Однако в китайской системе образования при отсутствии четкого регламента по развитию профессионально-ценностных ориентаций у будущих педагогов этот процесс реализуется в особой форме, крепко связан с нравственным и идейным воспитанием, основывается на особом строе страны – социализме с китайской спецификой, в связи с чем сравнение организации процесса развития профессионально-ценностных ориентиров студентов педагогических вузов России и Китая может способствовать расширению методического кругозора российских педагогов. Кроме того, в российском научном сообществе эта тема по-прежнему остается малоизученной, и нет комплексного исследования, раскрывающего педагогические особенности процесса развития профессионально-ценностных ориентаций у будущих-педагогов в России и Китае и отвечающего на вопрос «что отличает процесс развития профессионально-ценностных ориентаций у будущих-педагогов в российских и китайских вузах?». Цель статьи – рассмотреть педагогические особенности развития профессионально-ценностных ориентаций студентов педагогических вузов России и Китая. Для решения поставленной проблемы мы рассмотрели сущность и содержание базовых понятий «ценности», «ценностные ориентации», «профессиональные ценности», что позволило нам сформулировать понятие термина «профессионально-ценностные ориентации» применительно к студентам педагогических вузов; определили педагогические особенности развития профессионально-ценностных ориентаций у студентов в педагогических вузах России и в педагогических вузах Китая. Ключевыми методами исследования выступили метод анализа теоретического материала о сущности профессионально-ценностных ориентаций и педагогических особенностях их развития и компаративный метод, который позволил сравнить педагогические особенности этого процесса в российских и китайских педагогических вузах. В результате были перечислены основные педагогические особенности развития профессионально-ценностных ориентаций студентов в педагогических вузах России и Китая. Научная новизна исследования заключается в том, что сопоставляется специфика педагогического процесса формирования профессионально-ценностных ориентаций у будущих педагогов в вузах России и Китая. Полученные выводы по результатам исследования могут быть полезными исследователям, которые исследуют педагогические особенности формирования профессионально-ценностных ориентаций будущих педагогов в Китае и различия в организации этого процесса в российских педагогических вузах. Кроме того, сделанные нами выводы могут восполнить научную базу по теме, связанной с педагогическими особенностями развития профессионально-ценностных ориентаций студентов-педагогов.
Ключевые слова: педагогические вузы; российские вузы; китайские вузы; студенты-педагоги; подготовка будущих педагогов; образовательный процесс; профессиональные ценности; профессионально-ценностные ориентации; аксиологический подход; формирование ценностных ориентаций; педагогическая аксиология
Abstract: The article examines the pedagogical features of the development of professional and value orientations of students in pedagogical universities in Russia and China. The problem of the study lies in the fact that in modern conditions, one of the serious requirements for teachers are developed professional value orientations, which determine the success and quality of their professional activities, with an insufficiently formed legal framework, based on which the development of professional value orientations in pedagogical universities of Russia. However, in the Chinese education system, in the absence of clear regulations for the development of professional and value orientations among future teachers, this process is implemented more in a special form, is strongly associated with moral and ideological education, is based on the special structure of the country – socialism with Chinese specifics, and therefore a comparison of the organization of the process of development of professional and value orientations of pedagogical students universities in Russia and China can help expand the methodological horizons of Russian teachers. In addition, this topic remains poorly studied in the Russian scientific community, and there is no comprehensive study that reveals the pedagogical features of the process of developing professional value orientations among future teachers in Russia and China and answers the question “what distinguishes the process of developing professional value orientations among future teachers in Russian and Chinese universities?”. The purpose of the article is to consider the pedagogical features of the development of professional and value orientations of students of pedagogical universities in Russia and China. To solve this problem, we examined the essence and content of the basic concepts of “values”, “value orientations”, “professional values”, which allowed us to formulate the concept of the term “professional value orientations” in relation to students of pedagogical universities; determined the pedagogical features of the development of professional value orientations among students in pedagogical universities of Russia and in pedagogical universities in China. The key research methods were the method of analyzing theoretical material on the essence of professional value orientations and pedagogical features of their development and the comparative method, which allowed us to compare the pedagogical features of this process in Russian and Chinese pedagogical universities. As a result, the main pedagogical features of the development of professional and value orientations of students in pedagogical universities in Russia and China were listed. The scientific novelty of the study lies in the fact that the specifics of the pedagogical process of formation of professional and value orientations among future teachers at universities in Russia and China are compared. The conclusions obtained from the results of the study may be useful to researchers who study the pedagogical features of the formation of professional and value orientations of future teachers in China and the differences in the organization of this process in Russian pedagogical universities. In addition, our conclusions can replenish the scientific base on the topic related to the pedagogical features of the development of professional and value orientations of student teachers.
Key words: pedagogical universities; Russian universities; Chinese universities; student teachers; training of future teachers; educational process; professional values; professional-value orientations; axiological approach; formation of value orientations; pedagogical axiology

Для цитирования:

Бао, Луси. Педагогические особенности развития профессионально-ценностных ориентаций студентов педагогических вузов России и Китая / Бао Луси. – Текст : непосредственный // Педагогическое образование в России. – 2024. – №5. – С. 309-317.

For citation

Bao, Luxi. (2024). Pedagogical Features of the Development of Professional and Value Orientations of Students of Pedagogical Universities in Russia and China // Pedagogical Education in Russia. – 2024. – №5. – P. 309-317.

Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.