Файл статьи: PDF
Аннотация: В связи с острой актуальностью и недостатком законченных исследований проблемы развития субъективной карьеры личности встает необходимость выявить психологические закономерности динамики изменений субъективной карьеры личности в зависимости от этапа карьерного пути. Цель исследования – выявить и описать психологическую закономерность развития субъективной карьеры личности на каждом этапе карьерного пути. Методологической основой исследования стали: теория контекстного образования А. А. Вербицкого, психодиагностические методики (опросник «Шкала отношения к карьере» (Protean Career Attitudes Scale, Boundaryless Career Attitudes Scale (Briscoe & Hall, 2005)) в адаптации М. В. Предеиной; «Опросник TIPI» (TIPI-RU) в адаптации А. С. Сергеевой, Б. А. Кириллова, А. Ф. Джумагуловой; «Оценка готовности к непрерывному обучению» (AARP Lifelong Learning Questionnaire Harris Interactive Inc.) в адаптации Ф. С. Исмагиловой, В. А. Унесихиной). Установлены связи коррелят объективных и субъективных предикторов субъективной карьеры личности на каждом этапе карьеры. Выявлены психологические закономерности развития субъективной карьеры личности на каждом этапе карьеры в условиях непрерывного образования взрослого, обусловленные контекстами субъективной карьеры личности и динамикой развития субъективной карьеры личности.
Ключевые слова: субъективная карьера личности; этапы карьерного пути; психологические закономерности; эмпирические исследования; непрерывное образование; образование взрослых; психологическая диагностика; методы диагностики
Abstract: Due to the acute relevance and lack of completed research on the problem of the development of an individual’s subjective career, there is a need to identify the psychological patterns of the dynamics of changes in an individual’s subjective career depending on the stage of the career path. The purpose of the study – identify and describe the psychological pattern of development of an individual’s subjective career at each stage of the career path. The methodological basis: theory of contextual education A. A. Verbitsky; psychodiagnostic methods (questionnaire “Protean сareer аttitudes scale, boundaryless career attitudes scale (Briscoe & Hall, 2005)) adapted by M. V. Predeina; “TIPI Questionnaire” (TIPI-RU) adapted by A. S. Sergeeva, B. A. Kirillov, A. F. Dzhumagulova, “Assessing readiness for lifelong learning” (AARP Lifelong Learning Questionnaire Harris Interactive Inc.) adapted by F. S. Ismagilova, V. A. Unesikhina). Connections have been established between the correlates of objective and subjective predictors of an individual’s subjective career at each career stage. Psychological patterns of development of an individual’s subjective career have been identified at each stage of a career in the conditions of continuous education of an adult, conditioned by the contexts of an individual’s subjective career and the dynamics of the development of an individual’s subjective career.
Key words: subjective career of an individual; stages of a career path; psychological patterns; empirical research; continuous education; adult education; psychological diagnostics; diagnostic methods

Для цитирования:

Предеина, М. В. Психологические закономерности динамики изменений субъективной карьеры личности в зависимости от этапа карьерного пути: эмпирическое исследование / М. В. Предеина, Н. В. Жукова. – Текст : непосредственный // Педагогическое образование в России. – 2024. – №6. – С. 352-360.

For citation

Predeina, M. V., Zhukova, N. V. (2024). Psychological Regularities of the Dynamics of Changes in an Individual’s Subjective Career Depending on the Stage of the Career Path: Empirical Research // Pedagogical Education in Russia. – 2024. – №6. – P. 352-360.

Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.